Followers

Friday, January 23, 2015

kite ni.kite

AMARAN : entry jela-jela-depa-depa

minggu ni viral dengan cerita pasal kes 'membahan' QU PUTEH.

QU PUTEH, QU PUTEH, BARULAH PUTEH.

memule aku bace n tengok dalam tv memang la annoying..lelagi pas tengok adik lelaki aku pon join sekali buat bende tu..perghh.siyes gua menyampah.

1st time memng nampak over.tapi..bile aku belek setiap opinion orang pasal benda ni..ramai gile yang ngutuk..tapi..ade brader ni selambe je backup balik. n the writers is certified Dr.ape yang ditulis memang kene 'pap' sekali kat muke memasing.

pengasas yang korang rase annoying ni ialah seorang JUTAWAN WANITA MALAYSIA.nampak x?die xmalu pon nak jual produk die n sanggup melabur berpuluh juta untuk mencari rezeki die..berniaga..

macam writer ni cakap kite ni kalau sesame melayu hati busuk..kalau bangsa lain yang buat semua pon ok.dalm hal berniaga, bangsa kite ni pakai 'akal ketam'..pantang nampak orang tu meniaga lancar sikit...perrrggghh..start la kite spread the news..yang orang tu pakai nasi tangas la..ilmu langit ke7 la...sebenarnye die pakai rempah mak siti je..pasal tu la sedap.

mak aku dulu meniaga..sejak dari aku kecik..sampai la die jadi ibu tunggal ( n dah kawen pon still meniaga lagi)..tapi..tetiap kali meniaga mesti ade je yang dengki...n orang yang dengki tu xlain x bukan ialah golongan orang yang share bangse yang same..agame pon same..

recent case..kitorang meniaga kat site project..dekat 2 tahun jugak...5bulan lepas...developer that site (chinese) suruh sambung meniaga untuk site baru..rezeki orang cakap..tapi..langit xcerah pon..even mase tu musim panas..perkara biase mase meniaga mesti akan ade persaingan..that time..ade satu kedai lagi bukak.. the owner is Indonesian.memule mak aku cam tawar hati jugak..sebab malas nk bersaing..aku pon cakap la..xpela..lau rezeki kite ade..ade je nanti.

.dekat sebulan meniaga..tetibe ade sorang makhluk ni..datang n claimed tapak kitorang tu die punye tanah.dalam agreement dengan developer,die xde mention pon pasal kedai makan.n minx kitorang bayar sewa rm500.00 sebulan.GILE!! dah la baru start tempat baru...untung pon xdapat lagi..memule mak n ayah tiri aku pon layan die baik2 la..yela kan..name pon menumpang..bincang la elok2..mintak kurang..yela..sewa ngan developer je RM 250.00 (utilities) nk tmbh lagi sewa tapak RM 500.00..by right, tapak untuk penempatan ni dah pon kene bayar dengan company. kitorang pon bukak kedai dalam kawasan tanah yang disewa...benda ugut-nak-tutup-kedai mak aku ni berlanjutan sampai berbulan..senang cite die dah tersepit sebab termakan pujuk rayu developer n die setuju bagi sewa tanah ni murah lepas tu nak bantai balik kat kitorang..sebab nak cover duit sewa yang kecik tu..korang rase cilake x perangai?

sampai satu tahap that guy ugut macam2..n memang emotional mak aku down gile..n mase cuti raye aji..kitorang decide nak berenti je..letih nak tegang urat ari2..last2 baru tau..yang bende ni jadi sebab kes 'cucuk mencucuk jarum' oleh the other kedai..tapi yang buat aku marah..bangse sendiri..sanggup tutp periok nasi bangse sendiri..Tuan tanah tu melayu. kene suap ngn bangse lain n sanggup jatuhkan bangsa sendiri.BODO.malu aku.

kalau korang tengok keliling korang...kalau satu tempat tu ade group of Malay hawker..xlame lepas tu mesti akan ade yang tutup..sikit-sikit..tapi kalau Chinese...penuh sederet kedai bangse die...kekadang sederet tu ade 4-5 biji kedai bangse die jual benda yang same...cool je die..

tu la kite ni...dengki tu memang ade sejak azali.memang payah nak ubah.




die kaye.ko ade ape?


No comments:

Post a Comment