Followers

Friday, August 3, 2018

incompleted mother (part 1)

reporting back to work.

so..here is my story for my uncompleted journey to motherhood.

it took me a lot of courage to write this down. this post is dedicated to my angel, Muhammad Fateh bin Muhammad Najamudin. My mother, my husband, my in laws, my siblings and all of the "support team" throughout this journey.

26/03/2018

hari check-up & scan utk 7 bulan. semua ok je. Baby gerak ok. Jantung pon ok. Scan siap tunjuk jantung die berdegup kat aku. Tapi..doktor cakap yang size baby kecik dari sepatutnya..time tu dah risau..apa yang xkena..camne boleh jadi camtu..salah kira tarikh ke (last period date)? ke memang size die kecik? terus call mak aku update kat die..aku dengan Din dah risau..tapi kitorang cool je..doktor just highlight alert dengan movement baby and set tarikh for next week appoinment. everything's fine haritu..just mak aku pesan makan obimin yang nurse KK bagi. that was the first time aku makan obimin tu..sebab sebelum ni aku just consume multivitamin yang aku beli kat Guardian/drugstore. refer pic below.
consume this 1 month before pregnant..i guess its good for me. more story later.
27/03/2018

masuk kerja macam biase. since aku masuk 3rd trimester memang Din je yang hantar setiap hari. harini pon macam biase. bergerak aktif macam biase. xde ape yang dirisaukan sangat. malam tu sempat lagi mintak abah die belanja kuey tiaow fevret..hehe..

28/03/2018

pagi ni biase je..aktif gak..tapi menjelang petang tu die cam kurang aktif..balik kerja cakap kat Din..Din kate mungkin kurang rehat kot..xpe..rehat dulu..balik umah Mak sebab teringin makan mi goreng basah. kat rumah Adam ngn Lily kacau2 perut..ada respon. so tenang la hati ni sikit. Balik rumah sendiri, cuci badan terus baring depan TV..sambil belek2 henpon dengan Din, Din usap2 perut, reaksi die aktif betul..ngekek2 kitorang ketawa..dah nak tido pon die gerak sakan. hati aku lega masa tu.

29/03/2018

terbangun awal dari jam sebabkan gerak Fateh yang aktif. hati memang lega pagi tu. siap2 pegi kerja.supposedly Din decide nak pegi hspital kalau Fateh x aktif malam tadi..tapi..die aktif je..so kitorang decide pegi kerja...dalam kereta Din usap2 sambil panggil "adik...duduk elok2 ye" ade respon. tapi die kurang aktif menjelang jam 8.00 pagi..aku memang start kire gerakan 10 kali setiap hari tu memang start jam 8.00 mostly cycle aku akan completed around 3.00 pm..tapi harini dari jam 8.00 sampai 12.00 tghari baru sekali gerakan. hati aku dah xsedap. mesej Din suruh die standby if aku call die tetibe..whatsaap Mak aku tanya is it normal? mak aku ikut pengalaman die, benda tu normal die suruh aku balik n rehat dulu.

tapi, aku decide nak pergi hospital balik ni. aku nangis kat toilet sebab terlalu risau. aku panggil Fateh, merayu jangan buat aku risau, tolong lah gerak, nak...aku pergi surau try baring, still..Fateh tetap xgerak..time tu Tuhan je tahu risaunye aku. x sabar je jam 6.00 masa tu. selalu nya pukul 3.00 dah siap tanda gerakan die..

Din sampai pukul 6.00 aku terus cerita kat die, and kitorang terus decide nak pegi hospital. nasib baik jalan xberape nak jem. so around jam 7.00 sampai hospital, terus naik bilik saringan. dengan x bawak IC, just bawak buku pink je. nasib baik memang nurse kat KK tu ade letak fotostat IC dengan surat nikah klipkan dekat belakang buku pink tu.

masuk bilik saringan..ni pengalaman kedua aku. first time aku keguguran then ni lagi sekali. haihhh..datang seorang doktor, die suruh aku baring dekat salah satu katil, die nak pasang CTG..tapi nurse tu cakap la, yang kandungan aku kecik lagi so susah nak detect jantung pakai CTG..

CTG
so dorang pasang la benda alah tu..but nothing..aku dah risau..tapi macam nurse tu cakap maybe kandungan aku ni kecik lagi so susah nak detect plus perut aku tebal..lega sikit tapi hati aku tetap xsedap. lepas tunggu lagi dorang suruh tukar katil lain lagi dorang nak scan pulak. Time tu azan maghrib ke isyak aku pn xpasti..tapi aku ingat camne aku menangis supaya anak aku selamat. tolonglah bagi aku dengar jantung anak aku macam orang2 sebelah ni. hati aku memang dah xsedap time tu.

yang buat aku bertambah yakin yang something is not right bila bukan sorang doktor yang try scan perut aku..there was 4 doctors trying to find Fateh heartbeat..sorang dengar pakai doppler, sorang lagi tekan2 perut aku sebab nak scan, sorang lagi tukang belek monitor scan tu sambil2 cakap2..nasib baik dorang ni chinese so aku xpaham ape yang dorang bincangkan...tapi...korang pernahkan rasa yang something wrong dri air muka orang tu? macam tu la aku rasa bila tengok muka doktor2 tu. then dorang keluar, xlama tu aku dengar sorang doktor tu call head dorang..aku dengar betul2 ape yang die terangkan kat head die..medical jargon so aku xpaham sangat tapi dari yang aku dapat tangkap..something happen to my baby.

bila head dorang datang..die scan perut aku..doktor perempuan yang comel. muke die memang xsenyum laa..die terus tengok monitor scan tu..tekan lagi..sakit kot..n she discuss something..pasal Spalding sign..
aku memang cuak ya amat..and instinct aku makin xsedap..aku sangat berharap yang anak aku sihat je..yang Spalding tu just benda normal..but it totally change my day.

Doktor tu tnye bile last aku scan..die tanya mase scan doktor ade mention ape2 x..ade tengok x jantung baby..die diam lepas aku jawab..after a while baru die cakap..yang my precious baby gone. pernah x rasa yang ko dah xdengar ape lagi lepas tu selain suara doktor tu terangkan tapi x satu pon masuk kepala kau? xde  air mata pon all i ask her is what i should do now? suara doktor ni straight je..there's no feeling in her voice..macam benda yang biasa bagi die..die suruh aku balik rehat dulu..aku kene admit wad hari ahad tu (1/4/2018)..and dorang akan buat procedure yang sepatutnye..and i ask her again..is it true that my baby is gone?..she nodded..die suruh aku tunggu kat luar..

lepas je dari pintu bilik saringan tu..din ade tunggu aku kat kerusi ruang menunggu..as soon as i saw him..i broke down..masa tu aku memang dah xmalu dah wei..sume yang ade kat situ dah pelik dah..din tanya pon aku hanya mampu geleng je wei..perkataan yang aku boleh cakap kat  mase tu kat die is sorry..aku cerita kat die dalam sedu masa tu..lepas 10 minit aku pergi cuci muka..keluar je dari toilet nurse panggil aku amek buku..n dorang suruh aku rehat..prepare kan diri and datang balik ahad..

2 kali..first time gugur..heavy feeling, sorry, feels like a loser.. second time..worst memory ever..Din suruh aku balik rumah mak aku..but all i want now is going back home..aku just nak alone nak rasa lagi anak aku tendang dalam perut and denying all of these is not happen..aku just nak rasa hari ni hari yang sama macam sebelum ni, aku balik rumah, rehat and spending time talking to my baby..feeling his movement..

sampai je kat rumah aku..mak aku dah sampai..and she is crying..masa tu ko rasa yang ko dah kecewakan org tua kau lagi sekali..its really hard..dorang sume nak explanation but aku just nangis...Din just hold me through the night. Masa tu die dah xkesah kan mak, babah and adik2 nampak die peluk aku..

that time i realize we both need each other really bad..for the past hour all i think is my feelings. i forgot about Din's feelings. He hurt as much as I am..he was so excited for the baby all the time..that time i can't see his face..he cried. He's a dad. seeing me crying is hard for him too. all we can do that night is crying.

to be continued....


No comments:

Post a Comment